איך בוחרים מברשת שיניים

דלקת חניכיים – האויב השקט
דלקת חניכיים, בעיקר בשלביה הראשונים, אינה גורמת לכאבים או אפילו לאי נוחות. כ- 90% מן האוכלוסייה סובלים מדלקת חניכיים בדרגות שונות של חומרה. אצל מרבית האנשים מופיעה דלקת חניכיים התחלתית.
דלקת חניכיים התחלתית יכולה להתקדם ולהפוך לדלקת חניכיים חמורה בלי שאנחנו מרגישים את תהליך ההידרדרות וללא סימנים חריפים של אי נוחות או כאב. ואכן, כ- 15% – 20% מן האוכלוסייה סובלים מדרגה חמורה של דלקת חניכיים, אשר תוצאותיה הן: נסיגת חניכיים ונסיגת עצם, ניידות שיניים, ריח פה, תזוזת שיניים ולבסוף התרופפות שיניים ואובדן שיניים.
דווקא בשלבים ההתחלתיים של דלקת חניכיים כדאי לטפל, לרפא אותה ולהשיג חניכיים בריאות ויפות. כמובן, גם בשלבים בינוניים ומתקדמים של דלקת חניכיים כדאי לטפל ולהציל את השיניים מפני עקירה.

שאלות ותשובות

אם כך, איך אוכל לגלות בעצמי את הסימנים הראשונים להיווצרות דלקת חניכיים?
הגורם המרכזי לדלקת חניכיים הוא רובד החיידקים – הפלאק הדנטלי. החיידקים מוכשרים מאוד ביכולתם להיצמד אל השיניים. החיידקים המצויים בצמוד לחניכיים מעוררים תגובה הנקראת דלקת חניכיים. גופינו מגיב כנגד החיידקים בתהליך דלקתי שמטרתו להרוג את החיידקים ולמנוע מהם מלחדור אליו.

הסימנים הראשונים של דלקת חניכיים הם נפיחות קלה בחניכיים, לרוב באזורים שבין השיניים, נטייה לדימום בעת אכילת מאכלים קשים הבאים במגע עם החניכיים, או בעת צחצוח השיניים או בשימוש בחוט הדנטלי. שלב התחלתי זה של דלקת חניכיים לא מלווה באי נוחות או בכאבים ולכן אינו מדליק אצלנו נורה אדומה. אך זהו השלב הקל ביותר לטיפול ולמניעה.
בהיעדר טיפול ממשיכה דלקת חניכיים לגרום לנזק. החניכיים והעצם התומכת בשיניים נסוגים ומתרחקים מהחיידקים ואלו, במשנה מרץ, כובשים שטחים חדשים ומתיישבים עליהם, וכך גורמים להמשך דלקת חניכיים והצטברות נזק נוסף. דלקת חניכיים מתקדמת מתבטאת בנסיגת חניכיים חמורה, העלולה להביא לנשירת השיניים או לעקירתן.

שאלות ותשובות

ובכן, מה אוכל לעשות לריפוי דלקת חניכיים ולשמירה על חניכיים יפות ובריאות?
דלקת חניכיים התחלתית היא מצב הפיך. אפשר לסלק את החיידקים ולגרום בהדרגה לריפוי של החניכיים. ראשית יש לדאוג לניקיון יומיומי של השיניים והחניכיים על ידי שימוש נכון במברשת שיניים, וחוט דנטלי. שנית, יש להיעזר בטיפול מקצועי שיכלול בדיקה לגילוי דלקת חניכיים, הדרכה בניקוי השיניים וסילוק אבנית.

המומחה למחלות חניכיים יבדוק אם יש לך דלקת חניכיים, יטפל וירפא אותה וגם יעזור למנוע את חזרתה. אפשר לפנות ישירות למומחה למחלות חניכיים לצורך בדיקה, טיפול וריפוי דלקת החניכיים. גם רופא השיניים שלך יוכל להפנותך במידת הצורך למומחה למחלות חניכיים.

שאלות ותשובות

האם נשים נדרשות לתשומת לב מיוחדת לחניכיים?
לנשים, ובמיוחד לנשים בהריון, יש צרכים רפואיים שונים בגלל שינויים הורמונליים, המשפיעים על מצב החניכיים. גם בהיריון, כמו בכל זמן אחר, אין מניעה לקבל טיפול שיניים נאות, כל עוד מקפידים על כמה כללים בקשר למה מותר ומה אסור בכל שלב.

שליש ראשון: השליש הראשון של ההיריון מלווה אצל מרבית הנשים בבחילות ובהקאות. יש להקפיד על הברשת השיניים, או לפחות שטיפת הפה לאחר כל הקאה, על מנת למנוע פגיעה באמייל השיניים על ידי הסביבה החומצית. בתקופה זו מומלץ להסתפק בטיפולי עזרה ראשונה בשיניים.
שליש שני ושלישי: בתקופה זו ניתן לבצע את כל טיפולי השיניים הנחוצים לפני הלידה.

שאלות ותשובות

האם עדיף להימנע מצילומים, זריקות הרדמה ואנטיביוטיקה?
בטיפול שיניים במהלך ההיריון מבוצעת הרדמה מקומית בחומרי הרדמה רגילים, אשר אינם מהווים סכנה לעובר. בצילום שיניים, הקרינה מזערית ואם מכסים את גוף האישה בסינר עופרת, אין כל חשש שייגרם נזק לעובר. תרופות מסוימות, שבהן משתמשים רופאי השיניים, יכולות לעבור את השלייה ולהגיע לעובר. עלייך לדווח לרופא השיניים על היותך בהיריון לפני הטיפול ולוודא שימוש בתרופות בטוחות, המומלצות על ידי היצרן והספרות המקצועית.

שאלות ותשובות

המליצו לי על ניתוחי חניכיים בכל הפה, מה לעשות?
ניתוח חניכיים מומלץ בדרך כלל כדי לתקן את הנזקים שנוצרו בעקבות מחלת החניכיים ולא כדי לרפא אותה. לכן הניתוח מבוצע לאחר שמוצו כל האפשרויות האחרות (ניקוי שיניים, הקצעות שורשים בהרדמה מקומית, צחצוח נכון, שימוש בעזרי ניקוי ועוד). חשוב לציין, שמטופל שאינו מקפיד על היגיינת השיניים (וגם הכתרים, הגשרים, השתלים, התותבות), ימצא שגם אחרי ניתוח החניכיים מחלת החניכיים ממשיכה לגרום לנזקים, הנוספים על אלו שכבר נוצרו. למרות זאת, לעיתים נזקי מחלת החניכיים כה חמורים עד כי דרוש ניתוח חניכיים כדי להשלים את הטיפולים הלא כירורגיים ולרפא את מחלת החניכיים. בכל מקרה, יש להתאים את הניתוח/ניתוחים לבעיות הספציפיות אצל כל מטופל.

שאלות ותשובות

מה הקשר בין עישון למחלות חניכיים?
נמצא בכל המחקרים, עישון מאיץ את מחלת החניכיים ואת אובדן השיניים באופן משמעותי. עישון פוגם משמעותית גם בקליטת שתלים ובהישארותם. העישון פוגם באספקת הדם לכלי הדם הקטנים ומוריד את התנגודת החיסונית, זהו מצע מצוין להתקדמות מחלת חניכיים, ראו הוזהרתם.

שאלות ותשובות

האם יש דרך להסיר כתרים משתלים בהם בורג המבנה השתחרר ללא הרס הכתרים?
השאלה מתחום השיקום ולא מתחום הפריודונטיה, ועדיין, אני מניח שמנסים להסיר ללא נזק לכתרים עד שמחליטים שזה לא עובד ואז אכן אין ברירה אלא לחתוך את הכתרים על מנת להשיג גישה לבורג המשוחרר.

שאלות ותשובות

האם אפשרי לבצע יישור שיניים לאחר ניתוח חניכיים בעקבות מחלת חניכיים?
אם לאחר ניתוח החניכיים הרקמות בפה בריאות, ללא כיסים עמוקים וללא דלקת, בהחלט ניתן לבצע טיפול אורטודונטי. חשוב להדגיש שבמהלכו יש להקפיד הקפדה יתרה על היגיינת הפה ועל ביקור תדיר אצל שיננית. את האישור להתחלת טיפול אורטודונטי יש לקבל מרופא החניכיים המטפל.